Meer informatie.

Goed begin.

 

Er zijn wel eens mensen die denken dat je een modelvliegtuig gewoon in de winkel kan kopen en dan een leuk veldje kunt opzoeken om er mee te vliegen.

Zo eenvoudig ligt het dus niet ....

Modelvliegen is een hobby/sport waarbij het belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent.

Een model moet goed gebouwd zijn en technisch in orde zijn.

Het vliegen met een modevliegtuig hoor je te doen op een daartoe aangewezen terrein, oftewel een modelvliegveld.

Op de club kun je les krjgen van een instructeur.

 

 

Vliegclub.

 

Zo'n veld van een modelvliegclub is ook de plaats om te informeren naar hoe je aan deze hobby kunt beginnen.

Daar vind je ervaren modelvliegers, die je kunnen adviseren welke trainer, motor en zender je het best kan kopen.

Niet alle modelbouwzaken kunnen je adviseren.

Heb je eenmaal de keuze gemaakt om te gaan modelvliegen dan is het beste om contact te zoeken met een modelvliegclub.

Bij het bouwen van je model is dat al belangrijk, want ook dat is een leertraject, maar vooral voor het vliegen geld: doe het niet alleen !!!!

 

Waarom.

 

Wat is er dan zo moeilijk aan het vliegen met een model ?

Een model vliegtuig mag dan wel geen echte vliegtuig zijn, de lucht waarin je vliegt is wel echt en de aerodynamische wetten gelden net zo hard als in de echte vliegerij.

Je moet leren wat dat doet met je model zodat je hem in de verschillende situaties onder controle hebt.

Het gedrag de stand en de krachten die er op werken, moet je van een afstand leren zien.

En het aanleren van de juiste reflexen bereik je alleen door oefenen, oefenen, oefenen.

 

Vliegles.

 

Als het zo ver is dat je met je eerste model op het veld staat, zal een instructeur je model op deugdelijkheid controleren, daarna kun je met

je instructeur je eerste circuit vliegen.

 

En dan verder.

 

Dat het allemaal niet zo eenvoudig is maakt het gelukkig juist ook heel interessant.

Na die trainer volgen modellen die een grotere uitdaging zijn en dan zijn er ook nog de verschillende takken van modelvliegsport waar je je op kunt richten.

En iedere tak heeft zo zijn wedstrijden.

Er is niet alleen veel te doen, er is ook veel te kijken.

 

 

 Zweven.

 

Veel modelvliegers vinden zweven het mooiste dat er is.

Op een grasvlakte staan, de wind om je heen en je zweefvliegtuig hoog in de lucht.

Zoeken naar thermiek... let op de vogels.

Zo kan je heel lang boven blijven, puur vliegen.

Het opstijgen gaat aan een lange lijn met elastiek of een lier of met een brandstof vliegtuig.

Of je kiest voor een  electro zwever die zelf kan opstijgen en als het even slecht gesteld is met de thermiek, tussentijds hoogte kan winnen.

 

Kunstvlucht/3 D.

 

 

Anderen bekwamen zich liever in het kunstvliegen.

Een strakke rolvlucht maken, een looping die zuiver is en andere vliegfiguren waarin je op het juiste punt uitkomt... dit is echt niet makkelijk. Er moet veel getraind worden wil je in de top komen.

En voor hen met een grote behoefte aan adrenaline is er het 3D vliegen.. meer bravoure, meer show maar vooral absolute controle van jou model.

 

 

Helicopters.

 

 

Een hele aparte tak van de modelvliegsport zijn de rc helicopters.

De reden dat echte helicopters zulke fascinerende machines zijn geld ook voor model helicopters, verticaal opstijgen en landen op een klein stukje grond, en stil in de lucht hoveren.

Het ziet er makkelijk uit, maar omdat een helicopter een machine is zonder eigen stabiliteit, moet hij goed onder controle gehouden worden en dat vraagt veel kunde en concentratie.

 

Schaalmodel.

 

Ook zijn er bouwers met een passie voor luchtvaarthistorie, die zich toeleggen op schaalmodellen.

Dat kunnen bouwdozen zijn van de wat meer bekende vliegtuigen maar er is een grotere keuze in de bouwtekeningen die je kunt bestellen.

In dat geval maak je alles zelf.

Ook zijn er bouwers voor wie het met een historisch onderzoek begint en die ook zelf de tekeningen maken van hun unieke onderwerp.

Het kan ver gaan, in aanpak en de uit eindelijk detaillering.

Huid beplanking met alle klinknagels er op of bekleding met realistisch stiksel, volledige nagebouwde cockpits, alle beschadigingen en vuiligheid die het echte vliegtuig had.. sommige modellen zijn op foto's niet van echt te onderscheiden.

Maar er is ook de zogenaamde sport schaal modellen waar minder eisen aan detail worden gesteld en in de lucht ziet het er net zo realistisch uit.

Het ''moet'' natuurlijk allemaal niet.. gewoon recreatief vliegen met een leuk model is ook mooi en fraai.

 

Bouwen.

 

Het bouwen, daar begint alles mee.

Er wordt tegenwoordig meer kunststof (hars en vezels)gedaan, maar de traditionele houtbouw met balsa en triplex heeft dat niet verdrongen.

Als je netjes bouwt is houtbouw lichter en beschadigingen makkelijker te repareren.

Ook heb je de vrijheid om te kiezen voor een gewone bouwdoos (kunststof of hout)  een ARTF of een RTF bouwdoos.

Bij een RTF model moet alleen de apparatuur en motor nog geinstalleerd worden.

Voor het motorvliegen begin je met een stabiele trainer een hoogdekker met een spanwijdte van 1.50 meter of iets meer.

Zender, ontvanger, accu's en servo's kan je als set aanschaffen en op de bouwdoos staat altijd het advies vermeld de grootte van de motor.

Maar ook daarbij is advies van ervaren modelbouw vliegers belangrijk.

De vliegtuigen met brandstof motoren bij ons op de club moeten voorzien zijn van een geluiddemper welke aan de wettelijke regels moet voldoen.

 

Deze pagina is slechts een korte introductie op het modelvliegen.

Wil je nog meer weten ?

Bekijk dan eens de website van de KNVvl - model vliegsport of de vele andere websites.

 Meer informatie klik op deze link lidmaatschap